Студентська практика як початок трудової діяльності

З 20 листопада 2023 року по 15 грудня 2023 року студенти групи ПТБ9/11-21/22-32 IІІ курсу спеціальності 076 Підприємництво та торгівля проходили практику на діючих роздрібних торговельних підприємствах для здобуття робітничої професії продавця-консультанта.

Під час проходження практики студенти групи ПТБ9/11-21/22-32 ознайомилися зі специфікою майбутнього фаху, організаційно-правовим забезпеченням, основними видами діяльності та структурою підприємства торгівлі, накопичили досвід самостійної роботи; сформували вміння правильно та раціонально організовувати своє робоче місце та вирішувати професійні завдання з організації діяльності торговельного підприємства; набули вмінь з використання сучасних комп’ютерних й телекомунікаційних технологій у торговельно-технологічному процесі; сформували почуття колективізму та взаємодопомоги, економії та бережного використання енергоресурсів, матеріалів.

Вже багато років студенти проходять практику на підприємствах споживчої кооперації, і у різних підприємствах торгівлі, зокрема і у магазині «Файно Маркет» ТОВ «Вересень плюс».
Студентка Загородня Катерина: «Файно Маркет» – це магазини від формату прилавкового типу до супермаркету, які активно розвиваються у Кіровоградському та Черкаському регіонах. Свою роботу мережа розпочала у 2009 році, і зараз налічує 172 магазинів, власне виробництво та кулінарію, 36 пекарень, 26 піцерій, 69 гриля. У мережі «Файно Маркет» працюють більше 2700 співробітників. Мережа має дві нагороди «Народний бренд» 2019 та 2020 року у категорії «Магазини, супермаркети», крім того, є переможцем міського конкурсу «Кращий роботодавець року».
Сьогодні магазини «Файно Маркет» є у 14 містах та 30 населених пунктах України.
У 2022 році мережа увійшла у ТОП-10 найбільших мереж України за кількістю торгових точок. У магазинах постійно оновлюється асортимент, щоб відповідати запитам найвимогливіших покупців».

«Продавець-консультант – одна з найпопулярніших професій. Затребуваність цього виду зайнятості обумовлена постійно зростаючою кількістю торгових місць, і старту кар’єри, адже часто роботодавці не вимагають наявності у претендентів на посаду спеціальної освіти або значного досвіду роботи. Спілкуючись з постійними і новими клієнтами, продавець повинен проявляти стриманість, дипломатичність, терплячість. Потрібно вміти викликати у потенційного покупця довіру і розуміння того, що консультант не просто хоче продати товар, а дійсно зацікавлений в тому, щоб покупка повністю задовільнила клієнта.
Під час відпрацювання навичок мені знадобилися знання з психології, правил етикету, вміння слухати, переконувати, комунікувати, позитивний настрій та працювати на результат» – зазначила Діана Хвалинська.

Мамтєєва Яна «Завдяки навчальній практиці мені випала нагода відчути на собі всю складність і відповідальність професії продавця-консультанта.
Цей досвід допоміг мені зрозуміти, що уміння презентувати товар, розповісти про переваги, викликати у потенційного покупця бажання зробити покупку – базова навичка, без якої в цій професії неможливо обійтися. Для успішної роботи важливі знання специфіки товару: асортименту, цін, виробничих процесів. Адже не розбираючись в матеріалах, з яких виготовлений товар, не знаючи технології і місця виробництва, не вміючи розповісти про історію, переваги бренду, продавець-консультант навряд чи викличе довіру до потенційного покупця».

Смогоржевська Оксана: «При необхідності продавець-консультант повинен виконувати обов’язки касира і вміти оформлювати покупку на касі. Тому під час практики дослідила не тільки загальну характеристику торговельного підприємства, торговельно-технологічні процеси підприємства, а й процес організації роботи контролера-касира (оператора РРО)».

Безсумнівно, навчальна практика є однією з складових умов формування професійної компетенції студентів, оскільки призводить до отримання цілого комплексу значущих результатів: підготовки до основних видів професійної діяльності, реалізації набутих професійних знань, умінь і навичок у практичних умовах, і що особливо важливо – професійної адаптації студентів, самовизначення, освоєння нової соціальної ролі, інтеграції особистісних і професійних якостей.

Поліна Лобатенко, голова циклової комісії управління та адміністрування